Fins al 31 d’octubre pot modificar la base de cotització com a autònom

Li recordem que té l’oportunitat de modificar la base de cotització del règim especial de treballadors autònoms (RETA) i la quota a pagar i ajustar-la als seus ingressos reals, dins dels límits permesos segons edat, fins al 31 d’octubre de 2026. Aquesta modificació tindrà efectes a partir de l’1 de novembre de 2026.


Els autònoms són els únics que poden triar la base per la qual cotitzar. Aquesta decisió és molt important perquè d’ella en depenen les prestacions presents i la seva futura pensió. La base de cotització es pot modificar fàcilment i de manera telemàtica a través del sistema RED. No obstant això, cal tenir en compte els tràmits i els períodes per a fer el canvi.

  • Atenció. L’elecció que es faci de la quota serà molt important, perquè aquest és el paràmetre que marca la quantia de les prestacions que rebrà l’autònom en cas de malaltia, accident, atur, maternitat o jubilació.

El sistema de cotització per a autònoms s’estableix en funció dels seus rendiments nets. Si és autònom i necessita actualitzar la seva base de cotització, haurà d’ajustar la seva base de cotització al tram corresponent pels seus nous rendiments. La pròxima modificació té efectes a partir de l’1 de novembre i la pot fer fins al pròxim 31 d’octubre.

Cotització basada en els rendiments obtinguts

Com ja sap, s’han dissenyat unes taules de cotització amb 15 trams de rendiments nets mensuals, que contenen les bases mínimes i màximes que s’aplicaran en cada tram.

A l’efecte de determinar la base de cotització, es tindran en compte la totalitat dels rendiments nets obtinguts l’any natural, en l’exercici de les seves diferents activitats professionals o econòmiques, amb independència que les executin de manera individual o com a socis o integrants de qualsevol entitat, amb personalitat jurídica o sense, sempre que no hagin de figurar per elles en alta com a treballadors per compte d’altri o assimilats a aquests. El rendiment net computable de cadascuna de les activitats exercides es calcularà d’acord amb el que es preveu a les normes de l’IRPF i amb algunes particularitats en funció del col·lectiu al qual pertanyin.

Com calculo els meus rendiments?

De l’import resultant es deduirà un 7 % en concepte de despeses generals, excepte en els casos en què el treballador autònom reuneixi les següents característiques, on el percentatge serà del 3 %:

  • Administrador de societats mercantils capitalistes la participació de les quals sigui més gran o igual al 25 %.
  • Soci en una societat mercantil capitalista amb una participació més gran o igual al 33 %.

Per a l’aplicació del percentatge indicat del 3 %, n’hi haurà prou amb haver figurat noranta dies en alta en aquest règim especial, durant el període a regularitzar, en qualsevol dels supòsits citats anteriorment.

Partint de la mitjana mensual d’aquests rendiments nets anuals, se seleccionarà la base de cotització que determinarà la quota a pagar.

Base de cotització per a autònoms el 2026

La base de cotització en aquest règim especial serà la triada pel treballador entre les bases mínima i màxima que li correspongui. A excepció d’algunes particularitats, durant l’any 2026 la taula general i la taula reduïda i les bases màximes i mínimes aplicables als diferents trams de rendiments nets són les següents:

Taula reduïda
Trams de rendiments nets 2026.
Euros/mes
Base mínima.
Euros/mes
Base màxima.
Euros/mes
Tram 1≤ 670653,59718,94
Tram 2> 670 i ≤ 900718,95900
Tram 3> 900 i <1.166,70849,671.166,70
Tramos de rendimientos netos 2026.
Euros/mes
Taula general
Trams de rendiments nets 2026.
Euros/mes
Base mínima.
Euros/mes
Base màxima.
Euros/mes
Tram 1≥ 1.166,70 i ≤1.300950,981.300
Tram 2> 1.300 i ≤ 1.500960,781.500
Tram 3> 1.500 i ≤ 1.700960,781.700
Tram 4> 1.700 i ≤ 1.8501.143,791.850
Tram 5> 1.850 i ≤ 2.0301.209,152.030
Tramo 6> 2.030 i ≤ 2.3301.274,512.330
Tramo 7> 2.330 i ≤ 2.7601.356,212.760
Tramo 8> 2.760 i ≤ 3.1901.437,913.190
Tramo 9> 3.190 i ≤ 3.6201.519,613.620
Tramo 10> 3.620 i ≤ 4.0501.601,314.050
Tramo 11> 4.050 i ≤ 6.0001.732,035.101,20
Tramo 12> 6.0001.928,105.101,20
Tipus contingències comunes28,30%
Tipus contingències professionals1,30%
Tipus cessament d’activitat0,90%
Tipus formació professional0,10%
Mecanisme d’equitat intergeneracional0,9% sobre la base de cotització per contingències comunes

Què passa si tria una base de cotització que finalment no es correspon amb els seus rendiments definitius?

Les bases mensuals triades cada any, tindran un caràcter provisional, fins que es procedeixi a la regularització anual de la cotització.

Acabat l’any natural, l’Administració Tributària facilitarà a la Tresoreria informació sobre els rendiments anuals reals percebuts. Si la quota triada durant l’any fos inferior a l’associada als rendiments comunicats per l’Administració Tributària corresponent, es notificarà al treballador l’import de la diferència. Aquest import s’haurà d’abonar abans de l’últim dia del mes següent a aquell en què s’hagi rebut la notificació amb el resultat de la regularització.

Si, per contra, la cotització fos superior a la corresponent a la base màxima del tram en el qual estiguin compresos els rendiments, la Tresoreria reintegrarà la diferència abans del 30 d’abril de l’exercici següent a aquell en el qual la corresponent Administració Tributària hagi comunicat els rendiments computables.

Si està interessat a modificar la base de cotització, els agrairíem que ens ho fessin saber amb la màxima antelació possible.

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.